Masalah kebocoran minyak enjin pada 'valve cover' atau 'rocker cover' atau pun juga dikenali sebagai 'crankcase' kereta perodua kenari/kelisa akan berlaku pada bila-bila masa dan ianya mudah dikenali iaitu bila terdapat minyak enjin pada bahagian luaran 'valve cover'. Jika kebocoran bertambah serius, minyak enjin akan masuk ke bahagian palam pencucuh dan dari masa ke semasa minyak enjin akan berkurangan dan perlu ditambah.
Sekiranya kebocoran sebegini dibiarkan ia akan menyebabkan masalah kelancaran enjin kereta akibat daripada minyak enjin yang melimpah masuk ke bahagian palam pencucuh yang boleh menyebabkan 'misfire'.
Untuk membaiki masalah sedemikian, alat ganti yang diperlukan ialah seperti berikut:-
- valve cover gasket
- valve cover seal
- plug seal
![]() |
Alat ganti - valve cover gasket & seal + plug seal |
![]() |
'valve cover seal' di tengah telah dikeluarkan |
![]() |
Begini lah rupanya setelah 'valve cover' telah dibuka |
![]() |
palam pencucuh yang diselaputi minyak enjin akibat dari kebocoran... |
![]() |
'valve cover seal' telah diganti dengan yang baru |
4. Sekiranya anda dapati 'throttle body' pada bahagian 'fuel injection' juga kotor akibat kebocoran sebelumnya, bersihkan juga 'throttle body' tersebut. Cara untuk membersihkannya boleh di baca di sini.
![]() |
Siap - bersih macam baru |
![]() Sumber |
No comments:
Post a Comment